Om SHE

Varför/varför inte välja SHE Assistans som brukare?

Vi har inte någon som helst marknadsföring för oss själva, vilket i sin tur beror på att vi har för avsikt att bara ansvara för de 52 brukare vi redan har. De flesta har vi haft i 10-20 år! Vi har inga som helst expansionsplaner, tvärtom avser vi att fortsätta finnas för dem vi redan känner väl. MEN, det händer ändå att någon brukare tyvärr avlider, eller att någon av våra brukare ber oss helhjärtat om att träffa någon annan brukare. Vi ställer alltid upp på ett förutsättningslöst möte, och faktum är att vi hjälper en hel del personer som INTE har beslut om personlig assistans eller som har andra assistansanordnare (!).

Brukare som redan har oss framhåller ofta några saker som de tycker om. Vi kommer ofta och gärna på hembesök, Helena är en erkänd klippa administrativt (även om hon alltid framhåller att även hon kan göra fel), det omfattande stödet man har som brukare gentemot myndigheter, samt sist men inte minst de ekonomiska redovisningarna. Systemet är uppbyggt av Eva från början, och tanken bakom är att man som brukare ska ha instrumentet för att kunna fatta egna beslut. Det kan gälla löner, omkostnadsdelen samt personalutbildningar. Det låter väldigt pretentiöst att prata om ett ord som ”kärlek”, men vi kan lugnt påstå att vi har omfattande och mycket fina relationer mellan oss och våra brukare/familjer. Vi har mycket högt respekttänkande och omfattande etiska koder sinsemellan. Vi kräver även att våra brukare visar oss samma respekt tillbaka!

Skäl till att inte välja oss? Finns absolut där. Erfarenheten har visat att vi är mindre bra på att klara av brukare med ett omfattande rekryteringsbehov och bemanningsbehov, och kanske därtill bor långt från Stockholm. Vi är helt övertygade om att det inte finns ett enda assistansbolag i Sverige som är bra för ALLA behov.

Om Du ska träffa oss för ett eventuellt samarbete?

Vi skriver generellt sett bara avtal om vi kommer fram till ett ömsesidigt personligt förtroende. Vi finns nära brukaren i stort och smått. Vi finns mycket på plats – eller träffas mer sällan. Vill inte uttrycka någon enformig slogan – vi visar hellre i praktiken hur vi fungerar. Som brukare vet Du helt säkert redan idag, att det finns många gånger Du har provat en assistent som verkade hur bra som helst, men det fungerade inte i praktiken. Därför, efter ett förutsättningslöst möte, så är det mest vanliga att vi träffas 3-5 gånger, för att båda sidor ska känna sig för ordentligt innan ett eventuellt avtal skrivs. Man måste gå igenom många detaljer för att minimera risken för eventuella missförstånd. Det finns dock några fall där vi har varit snabba med att skriva avtal. Senaste skräckexemplet var en familj där kommunen var assistansanordnare. Barnet var beviljat 60 timmar, mamman fick bara ut 40 timmar, och pappan hade omfattande ledighet för att det behövdes, men kommunens ide var att man skulle anställa någon utomstående, pappan fick ingenting för sitt arbete. Om det är så pass illa, då skriver vi avtal snabbare! Vi vill nämligen se att det verkligen finns en vinst på flera plan, för att ett byte av assistansanordnare ska vara aktuellt.

Innan du träffar oss, tänk verkligen igenom varför Du överhuvudtaget vill byta? Vad är Du missnöjd med? Särskilt viktigt om Du har en privat assistansanordnare. Generellt sett är de privata bättre än kommunerna (värdering !).

Om det inte finns förtroende mellan företaget och Dig som brukare, då har vi inte någon grund för ett avtal. Uppsägningstiden är en månad. Om vårt avtal trots allt skulle sägas upp, så kan vi garantera att vi inte utsätter våra brukare för långdragna möten där vi tänker försöka övertala någon att stanna. En uppsägning betyder helt enkelt att vi har förtjänat det. Ett fortsatt avtal betyder också att vi har förtjänat det!

Vi är medvetna om att det idag finns c:a 450 företag därute som anordnar personlig assistans. En del är billigare än oss, en del är dyrare än oss. Vi är övertygade om att Du som brukare ska ha det allra bästa – för Dig! Det finns idag 17 000 brukare. Från båda sidor har vi råd – och frihet – att säga ja till varandra, men också att säga nej till varandra.